7) Dhyana - meditation


Den sjunde grenen i yogans träd heter dhyana, som kort och gott brukar översättas till meditation. Idag är meditation något vardagligt, något allt fler använder sig av för att uppnå sinnesro och må bra. Så även yogisar. Meditation kan ta sig många olika uttryck. För många med en gudstro är bönen ett slags meditation, liksom det finns guidade meditationer i många kyrkor. Att meditera över något kan vara ett sätt att närma sig frågor som inte har självklara svar. Många guidade mediationer kan också köpas som CD-skiva eller laddas ner som ljudfil att lyssna på.


En del yogaentusiaster föredrar att meditera i rörelsen, det vill säga att meditationen blir sammanlänkad med kroppsställningarna, så att en närvaro och en känsla av fokus blir till en meditation. Andra föredrar att sitta ner, och varför skulle inte den sittande ställningen vara väl så god för meditation som någon annan? Att sitta är ju något de flesta av oss klarar av att göra flera minuter i sträck, även som nybörjare. Detta kan göra en sittande meditation till en övning i att hitta närvaro i nuet inte bara genom att ägna sig åt någonting, utan genom att uppleva nuet utan att någonting händer. Det är närvaron i nuet som är värdefull för oss i det vanliga livet. Att träna upp förmågan till att hitta tillbaka till sin inre kärna, sin medvetna närvaro, kan vara värdefullt för att kunna göra aktiva val som gagnar oss i längden.


Det är inte bara förmågan att hitta tillbaka till sig själv som tränas upp med meditationen. En djup insikt följer också med på köpet, nämligen att våra tankar kan ställa till det för oss om vi lever efter det tjatter som hela tiden pågår inom oss. Medvetenheten om tjattret kommer efterhand att göra det lättare att gå utanför invanda mönster och för alla som vill förändras på något sätt blir detta extra värdefullt.


Att meditera är varken krävande eller svårt att lära sig. Att hålla igång en meditationsvana kan däremot vara en utmaning för nybörjaren. Tricket är att som med all träning ta det i små portioner. Om vi vill börja jogga ger vi oss inte i kast med en halvmara det första vi gör. Även om meditationen inte kräver något av oss rent fysiskt, förutom förmågan att stanna i den kroppsställning vi valt, kommer det att krävas tålamod för att fortsätta meditera. Därför är det klokt att börja i det lilla.


Kanske du vill meditera? Kanske det blir lagon att följa andetagen, ett i taget, några andetag åt gången? Många provar att meditera första gången och undrar vad det är för nytta med att bara sitta och följa sin andning. Det är just det som är grejen, det är inte någon större nytta med att meditera i ordets vardagliga bemärkelse. Vi är så vana vid att vara effektiva idag, att bädda sängen, laga frukost, ta kortaste vägen till jobbet, göra klart vad vi ska, utföra ärenden och allt möjligt. Det är inget fel i att utföra sina handlingar effektivt, men det är ett förhållningssätt vi inte har nytta av i meditationen. Meditationen blir något helt annat. Ingenting nyttigt blir gjort, men om du provar kanske du upptäcker att det finns en annan slags nytta, ett inre lugn mitt i stormen, ett fokus i vardagen, en större förmåga att välja det viktiga och en mjukhet i umgänget med dig själv.


Ett bra sätt att prova meditation är att ställa en äggklocka på fem minuter, stänga av eventuella telefoner och annat med blippande meddelanden och störande ljud, sätta sig på en stol och bara notera andetagen. Så fort du börjat märker du att du kommer att sluta. Du kommer att sluta följa andetagen för du kommer att börja tänka på något. Så gör vi alla. Bara återvänd utan att värdera tanken och följ din andning igen. Upprepa detta tills klockan ringer. Om du lyckas göra detta varje dag i en månad kan det hända att du kommer att märka skillnad i vardagen, inte något speciellt nyttigt kanske, men något annat, djupare, mer fridfullt kan ta plats i din vardag. Om du vill prova, bara sätt igång. Du behöver inte vara en erfaren yogi. Däremot kan yogaträningen efterhand stärka dig i din förmåga att stilla kroppen, vilket underlättar meditationen. Kanske leder yogans sju första grenar till att du upplever ett tillstånd av total frid? Kanske har du då kommit till yogans åttonde gren, som på sanskrit heter samadhi?

 

 

8) Samadhi