3) Asana - fysiska kroppsövningar för ökat välbefinnande

Yogans tredje gren, asanas på sanskrit, brukar översättas till kroppsövningar eller kroppsställningar. Det är den första vi brukar stöta på när vi sökt oss till en yogakurs. Hur viktigt för vårt välmående det är att röra på sig behöver inte upprepas här, idag är i stort sett alla överens om att både själen och kroppen mår bra av fysisk aktivitet.


I yogan är det du själv som upptäcker vad din kropp behöver, du själv som väljer att ge den det, och du själv som upplever belöningen i form av att du helt enkelt känner att du mår bättre. Ingen aktivitet kan bli något du längtar till förrän du själv provat och upplevt skillnaden. Det som lockar behöver inte vara ett visst uppnått mål för att du ska känna dig nöjd med dig själv, det kan räcka med att du upplever ett visst välbefinnande.


Yogaställningarna är utformade så att de verkar på din kropp så som just du behöver för att känna välmående. Om en person är väldigt svag, kommer det bygga styrka att utöva yoga, liksom en stel person kommer uppleva ökad ledrörlighet och lätthet i vardagens rörelser efter en tids yogautövning. Den omedelbara effekten efter ett yogapass brukar däremot vara svår att sätta fingret på. Vad är det som känns så mycket bättre?


När vi använt kroppen, har vi väckt den. Vad som händer när vi rör med en pinne mot botten på en sjö är att sanden rörs upp, likadant är det med kroppen i yogan. Vi behöver inte tänka på det under tiden vi yogar, det sker ändå. Vi känner att det är så här vi mår idag, det är så här vår kropp brukar kännas på grund av vad vi brukar göra. Kroppskännedom blir självkännedom. Alla våra vardagsvanor är djupt inrotade i kroppen, så det kan bli en rejäl väckarklocka att gå på yoga första gången. Det handlar inte om att kunna göra rörelserna på precis samma sätt som läraren, det handlar om vad du upplever i din egen kropp när du följer instruktionerna.


När vi väckt upp kroppen blir det sedan naturligt att behöva vila för att smälta alla intryck. Att ge sig själv en stunds vila efter utfört arbete är så oerhört viktigt, och den effektivitet som vi lever med i vardagslivet måste få en motvikt. Om du inte kan ta dig tid att ge dig själv lite lugn och ro på yogamattan efter passet, på vilket sätt lever du då?


Lustigt nog är den avslutande avslappningen en av de asanas som upplevs som svårast. Det är svårt att slappna av på allvar utan att somna när man inte är van vid det. Att uppleva sin kropp när den vilar är ibland så svårt att många vrider på sig, ligger och tittar på klockan eller helt sonika reser sig och går ut ur yogasalen. Det är dock av största vikt att lära sig även avslappning, eftersom vi då upplever vår närvaro i en annan form än under aktivitet. Då kan vi bli medvetna om att vi är.


Att göra medvetna val i vardagen för att leva det liv vi mår bra av, förutsätter att vi kan vara medvetna. Det är inte enkelt men det går att träna upp. Börja på yogamattan, som ju är till för just det, och låt det sedan sprida sig ut i vardagen. Din kropp kommer att ge dig svaret på om det var värt ansträngningarna.



4) Pranayama